Grip op je pijplijn šŸ‘‰ grip op groei!

Vorige week sprak ik een ondernemer, die een half jaar eerder tienduizenden euroā€™s had uitgegeven aan marketing en sales software. Het werkte niet, zei hij. Het bedrijf draaide er geen euro meer omzet door en medewerkers waren er niet blij mee.

Veel bedrijven missen grip op hun commerciƫle proces, waardoor de aandacht wordt gericht op de verkeerde leads en verkoopkansen volledig over het hoofd worden gezien. Van deals die wel binnengehaald worden, kan eigenlijk niet worden verteld welke invloed marketing hierop heeft gehad of zelfs wanneer het eerste contact was. Herkenbaar?

Voor veel ondernemers en commercieel managers is dit een bekend gevoel. Er komt dan vaak een slimme softwareverkoper langs, die inspeelt op deze gevoelens met een gelikte presentatie – en hoppa – er wordt een enorm bedrag uitgegeven. Dit is vast de oplossing!

Zonder dat er gekeken wordt naar het proces, worden er softwarepakketten in huis gehaald, terwijl de echte toegevoegde waarde zit in de inrichting van bedrijfsprocessen. De nieuwe tools zijn eerder een extra taak voor de marketeers en verkopers, dan een oplossing voor het probleem.

Hoe is het met jouw inzicht?

Veel commerciĆ«le processen zien er vergelijkbaar uit. Ze beginnen bij een anonieme bezoeker op de website, worden geĆÆdentificeerd, gekwalificeerd en uiteindelijk hoop je er een klant van te maken. Daarnaast komen er nog wat leads halverwege het proces binnen, bijvoorbeeld door koude acquisitie, evenementen of mond-op-mond reclame.

Om personen van de ene fase naar de andere te brengen vinden er allerlei activiteiten plaats. De potentiĆ«le klant leest blogs of een e-boek, krijgt e-mails, wordt gebeld of komt met je bedrijf in contact op Ā evenementen.

Uiteindelijk eindigt de klantreis in een verkoop. Soms met een doorlopend contract, soms met alleen een enkele transactie of een project.

Een gewetensvraag: Hoeveel van deze commerciƫle activiteiten en mijlpalen zijn bij jou in ƩƩn overzicht of systeem terug te vinden?

Hopelijk is het antwoord ā€˜allemaalā€™,maar heel waarschijnlijk is dat niet. Geen zorgen! Dat geldt voor weinig bedrijven. Maar als je dit overzicht wel hebt, is de kans dat je grip hebt op jouw pijplijn een stuk groter.

Maar wat is het belang van grip op je pijplijn?

Wellicht vind je het prima, dat jouw marketeers de nieuwsbrief in MailChimp maken en je accountmanagers Excel-lijstjes bijhouden met hun leads. Never change a winning team, zeg ik dan.

Maar wil je vooruit wil met je organisatie? Dan wordt het toch lastig om te bepalen waar de bottleneck zit, als je geen inzicht in het salesproces hebt.

Geef je mening!

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren
1 beoordeling(en)
Met een score van 5,00 uit 5
Loading...