Bereik jouw nichemarkt met Account Based Marketing
Of je nu een start-up, scale-up of een familiebedrijf bent, als je je richt op een nichemarkt, kan het bereiken van je doelgroep erg lastig zijn. Vooral als je een klein bedrijf bent. Account Based Marketing (ABM) is een strategie die je kan helpen om met laserfocus je ideale klanten te bereiken.
Projecten uitgevoerd voor
Voordelen van Account Based Marketing
ABM is een strategie waarbij je je marketingactiviteiten richt op een kleine groep bedrijven. Dit kan je doen omdat je een nicheproduct hebt, maar ook wanneer je een hele verzadigde markt wil veroveren. Deze relatief nieuwe strategie kan je helpen om je start-up op verschillende manieren te laten groeien.
Laserfocus op je doelgroep
Account Based Marketing kan je helpen bij het identificeren van je ideale klanten. Door je marketingactiviteiten te richten op een specifiek bedrijf of een kleine groep bedrijven, kan je beter begrijpen wat ze nodig hebben en welke oplossingen voor hen het beste werken. Dit inzicht kan je helpen om je product of dienst beter af te stemmen op de behoeften van je ideale klanten.
Efficiënter inzetten van marketingbudget
Door je marketingactiviteiten te richten op een kleine groep bedrijven, hoef je minder geld uit te geven aan activiteiten die niet op je doelgroep zijn afgestemd. Dit kan ervoor zorgen dat je marketingbudget verder reikt en je meer ROI uit je marketinginspanningen haalt.
Beter aansluiten bij de behoefte van je klant
Doordat je voortdurend onderzoek doet naar een kleinere doelgroep, wordt de klantbehoefte steeds duidelijker. Door je doelgroepomschrijving steeds te verbeteren kan je jouw marketingactiviteiten en producten personaliseren, zodat ze beter aansluiten bij de behoefte van de klant.
Dit maakt je campagnes effectiever, verhoogt de ROI op je marketingbudgetten én verbetert je dienstverlening die je levert op lange termijn.
Jouw doelgroep haarscherp in beeld
Wij helpen je in drie stappen aan een complete lijst Target Accounts. We omschrijven je ideale klant, hoe de mensen daar samenwerken, de doelen die ze hebben en problemen die ze tegenkomen. Dit beschrijven we in drie strategische profielen: Ideal Customer Profile, Decision Making Unit & Buyer Persona. Als we deze profielen hebben beschreven, zetten we dit om in een lijst waar je iets aan hebt: Target Accounts.
Kenmerken van bedrijven waar je zaken mee wel doen
Het komt geregeld voor dat ICP en buyer personas door elkaar worden gehaald, terwijl ze eigenlijk heel verschillend zijn. ICP staat voor Ideal Customer Profile en beschrijft de kenmerken die aangeven dat een bedrijf past bij de door jou aangeboden oplossing. Een ICP is geen individu of een eindgebruiker binnen een bedrijf, maar richt zich op organisaties.
Buyer persona's worden daarentegen ontwikkeld om de individuele belanghebbenden binnen die organisaties en de uitsplitsing van hun individuele rollen en prioriteiten te belichten. Het profiel van een ICP is fundamenteler en organisatiebreed, en heeft invloed op de verkoop- en marketinginspanningen stroomafwaarts. Hiermee stel je marketing, verkoop, service en uitvoerende teams af op een heel specifiek doel. Lees hier ons blog over Ideal Customer Profiles
Beschrijven wie er meebeslist over de aankoop van je product
De Decision Making Unit (DMU) is de groep mensen die betrokken is bij een aankoopbeslissing. De DMU kan bestaan uit verschillende rollen: een beslisser, een initiator, een inkoper, een gebruiker en een beïnvloeder. De samenstelling van de DMU hangt af van het product of de dienst die je verkoopt. De DMU is belangrijk om te identificeren, omdat je met je marketingactiviteiten specifieke rollen in de DMU wil bereiken.
Persoonlijke profielen van DMU leden
Ieder lid van de DMU is anders. Een buyer persona is een uitgebreide omschrijving van een persoon uit de DMU. Een buyer persona beschrijft het gedrag, de behoeften, de motivaties en de uitdagingen van een persoon. Een buyer persona is een krachtig hulpmiddel bij het maken van marketingcampagnes, omdat het je helpt om te begrijpen hoe je klant denkt en wat hem of haar motiveert.
Alle relevante bedrijven op een rij
Als je eenmaal weet wie je ideale klant is, kan je een lijst met target accounts maken. Een target account is een bedrijf dat aan je ICP voldoet. Dit zijn de bedrijven waar je je marketingactiviteiten op wil richten omdat je kans op succes daar het grootst is. Door het samenstellen van een lijst met Target Accounts en deze vast te leggen in je CRM, is het veel eenvoudiger om gericht op jacht te gaan naar leads. Dit doet sales samen met marketing.
Aan de slag met Account Based Marketing
Wil je starten met Account Based Marketing of ben je benieuwd of dit bij je past? We denken graag met je mee.
Ontdek Account Based Marketing
Bereik jouw doelgroep, stop met het uitgeven van marketingbudget aan bedrijven die niet relevant zijn.
Voordelen
Kostenefficiënt
Werk gericht
Bereik je doelgroep beter dan ooit
Sluit beter aan bij behoefte van je klant