Achtergrond
Salesboard, een softwarebedrijf dat een field sales app biedt, wilde hun klantenbestand door middel van online marketing. Tot het moment dat onze samenwerking begon, haalden ze nieuwe klanten voornamelijk binnen via outbound sales. Hoewel ze met outbound sales in Nederland vrij veel succes boekten, mede door hun eigen netwerk, ging dit in andere markten moeizamer.
Doelstellingen
Aangezien marketing binnen Salesboard nog in de kinderschoenen stond, was het neerzetten van een solide basis het voornaamste doel van de eerste 6 maanden. Nu vraag je je wellicht terecht af wat een ‘solide basis’ dan precies is.
Om je een beter idee te geven, dit is hoe we het project hebben aangepakt:
Methodologie
We hebben een plan van zes maanden opgesteld om een sterke basis te leggen voor de groei van Salesboard. Onze methodologie omvatte de volgende stappen:
Stap 1: Beoordeling
We hebben een grondige analyse uitgevoerd van het commerciële proces van Salesboard, waarbij we sterke punten en zwakke punten hebben geïdentificeerd. Op die manier kunnen we bepalen waar we moeten starten.
Stap 2: Planontwikkeling
Op basis van de beoordeling hebben we een strategisch plan ontwikkeld dat doelstellingen, backlogcreatie en een campagnekalender omvatte. Het belangrijkste hierbij is, zoals bij elk marketingplan, een duidelijke doelgroepomschrijving.
Op basis van diverse databases, kennis binnen Salesboard én interviews met huidige klanten, hebben we de doelgroep gedetailleerd in kaart gebracht. Dit doen we altijd op bedrijfsniveau (Ideal Customer Profile en Decision Making Unit) én persoonsniveau (Buyer Personas).
In deze doelgroepomschrijvingen is duidelijk vastgelegd wat de werkzaamheden, verantwoordelijkheden en uitdagingen van de doelgroep zijn. Aan de hand daarvan kunnen we antwoord geven op de vraag: “Hoe lost Salesboard de problemen van de doelgroep op?”. Het antwoord op deze vraag vormt uiteindelijk dé basis van elke campagne.
Stap 3: Sprint
Tijdens de sprint van 2 weken pakken we alle werkzaamheden op die cruciaal zijn voordat we de eerste campagne lanceren. Denk hierbij aan een goed ingericht CRM-systeem (HubSpot) en een productpagina met strakke visuals en een duidelijk verhaal. Want leads genereren is natuurlijk mooi, maar betekenisloos wanneer er geen eenduidig proces is om deze op te pakken. En het verhogen van het aantal websitebezoekers is alleen waardevol wanneer ze op een website komen die hen overtuigt.
Stap 4: Uitvoering van de campagne
Bij de uitvoering van campagnes hanteren we altijd een pragmatische en experimentele aanpak. Aangezien we voornamelijk samenwerken met software en tech start-ups, is het realiseren van een succesvolle campagne altijd een kwestie van verschillende testen. Een goede doelgroepomschrijving helpt uiteraard, maar is nooit een garantie voor succes.
Hieronder volgt een uiteenzetting van de verschillende stappen die we hebben genomen bij Salesboard:
Content
We hebben een reeks blogs en case studies gecreëerd die relevant zijn voor de doelgroep van Salesboard. Deze content was niet alleen bedoeld om waardevolle informatie te bieden, maar ook om de SEO van de website te verbeteren. Door het gebruik van relevante zoekwoorden en het optimaliseren van de website structuur, hebben we de zichtbaarheid van Salesboard in zoekmachines verhoogd.
We hebben de LinkedIn Company Page van Salesboard strak getrokken om een professioneel en aantrekkelijk beeld van het bedrijf te presenteren. Daarnaast hebben we LinkedIn Ads ingezet om de zichtbaarheid van Salesboard bij de juiste doelgroep te vergroten. Dit is bij uitstek hét kanaal om binnen B2B mensen te bereiken die niet actief op zoek zijn naar een oplossing.
Door het gebruik van LinkedIn Ads, in combinatie met scherpe targeting op functieniveau en een gedetailleerde targetlijst, hebben we tientallen Marketing Qualified Leads weten te genereren.
Google Ads
Tot slot hebben we Google Ads gebruikt om de doelgroep die wél actief op zoek is naar een oplossing zoals Salesboard te bereiken. Hierbij kijken we altijd kritisch naar de zoekopdracht. Adverteren op hele specifieke zoekwoorden waar daadwerkelijk een bepaalde koopintentie uit blijkt, is wat ons betreft altijd de beste optie. Ook als daar minder op gezocht wordt.
Door het gebruik van gerichte advertenties op Google hebben we de online zichtbaarheid van Salesboard weten te vergroten én een aantal waardevolle leads en demo’s binnengehaald.
Sinds de samenwerking met Custonext hebben we een volle sales pipeline. Daarnaast hebben de blogs en case studies die ze hebben geschreven, cold outreach een stuk eenvoudiger gemaakt!
Ties van Ginneken, CEO Salesboard
Conclusie
Al met al hebben we een solide basis weten te leggen voor Salesboard, wat heeft geleid tot een volle sales pipeline en waardevolle leads en demo's. Echter, het is belangrijk om te benadrukken dat elke klant uniek is en een andere aanpak vereist. Er is geen one-size-fits-all oplossing in marketing.
Ben je benieuwd hoe we het bij jouw bedrijf aan zouden pakken? Plan dan gerust een vrijblijvende kennismaking in!