Heb je ooit het gevoel gehad dat je marketingboodschap niet aanslaat bij je doelgroep? Dan kan het zo zijn dat je je waardepropositie eens onder de loep te nemen. En daar hebben we een handig hulpmiddel voor: het Value Proposition Canvas!
Wat is het Value Proposition Canvas?
Oké, eerst even wat achtergrond. Het Value Proposition Canvas is een tool die je helpt om je boodschap af te stemmen op je doelgroep. Simpel gezegd, het helpt je niet de plank mis te slaan.
Het canvas is opgedeeld in twee secties, de klant en jouw product:
Klant
Pains: Dit zijn de problemen, frustraties en obstakels die je klant ervaart. Wat houdt hen 's nachts wakker?
Gains: Dit zijn de voordelen of positieve uitkomsten die je klant hoopt te bereiken. Wat is hun ideale scenario?
Jobs: Dit zijn de taken, activiteiten en verantwoordelijkheden die je klant probeert te volbrengen. Wat proberen ze te bereiken in hun dagelijkse leven of werk?
Product
Pain Relievers: Dit zijn de manieren waarop jouw product of dienst de pains van je klant kan verlichten. Hoe maak je hun leven makkelijker?
Gain Creators: Dit zijn de manieren waarop jouw product of dienst de gains van je klant kan realiseren. Hoe help je hen hun doelen te bereiken?
Product/Service: Dit zijn de specifieke producten of diensten die je aanbiedt om de pains te verlichten en de gains te creëren.
Door het Value Proposition Canvas kun jij in één oogopslag zien of je waardeproposities daadwerkelijk aansluiten bij je doelgroep. Het belangrijkste? Je kunt op deze manier je features vertalen naar waarde. Iets dat wij regelmatig zien – vooral binnen de software wereld – is dat bedrijven graag praten over wat hun product allemaal kan, niet over wat de klant er nou écht aan heeft.
Voorbeeld
Bedrijfsscenario: Een start-up die een innovatieve projectmanagementtool heeft ontwikkeld, gericht op freelancers en kleine teams.
Veel bedrijven zullen hun product op deze manier uitleggen:
"Met onze tool kun je je project op manier X en manier Y beheren”.
En hoewel dit feitelijk klopt, speelt het natuurlijk niet in op de problemen die jouw doelgroep ervaart. Met het Value Proposition Canvas krijg je inzichtelijk wat nou écht de waarde is van jouw product:
Pains: Freelancers hebben moeite met het bijhouden van meerdere projecten en deadlines.
Pain Relievers: Intuïtieve interface die het gemakkelijk maakt om meerdere projecten tegelijk te beheren. Ingebouwde herinneringen en meldingen voor naderende deadlines.
Gains: Ze willen een eenvoudige manier om alles georganiseerd en op schema te houden.
Gain Creators: Geïntegreerde communicatietools voor directe communicatie met klanten. Tijdregistratiefuncties die helpen bij het factureren en het bijhouden van gewerkte uren.
Jobs: Freelancers moeten meerdere projecten tegelijk beheren, communiceren met klanten en hun tijd efficiënt beheren.
Product/Service: Een alles-in-één projectmanagementtool speciaal ontworpen voor freelancers en kleine teams, met functies zoals taakbeheer, tijdregistratie, en klantcommunicatie.
Waardepropositie
En dat is het canvas in een notendop. Eigenlijk is het niets meer dan je inleven in de doelgroep, bedenken met welke problemen zij zitten én welke feature van jouw product dat oplost.
Heb je dat goed in kaart? Dan formuleer je moeiteloos een pakkende waardepropositie.
Voor
"Met onze tool kun je je project op manier X en manier Y beheren”.
Na
"Beheer al je projecten moeiteloos op één plek, communiceer efficiënt met klanten en zorg ervoor dat je nooit meer een deadline mist."