Een Buyer Persona kennen en gebruiken we bijna allemaal. Het geeft meer inzicht in je ideale klant en zorgt ervoor dat je je product en communicatie beter afstemt op je doelgroep.
Maar wat nou als je weet wat voor persoonlijkheid jouw ideale klant heeft?
Door de resultaten van meerdere onderzoeken te combineren hebben we een database kunnen creëren. Die gebruiken we om inzicht te krijgen in de verantwoordelijkheden, benodigde vaardigheden én overheersende persoonlijkheidskenmerken van zo’n 1.000 beroepen. Uit deze data kunnen we ook halen welk DISC profiel het vaakst voorkomt binnen bepaalde beroepen. Door je doelgroep nóg beter te kennen kun je je teksten aanpassen op de persoonlijkheid van de lezer.
DISC is een psychologisch model dat persoonlijkheidskenmerken classificeert in vier dimensies: D (dominantie), I (invloed), S (stabiliteit) en C (consciëntieus).
Hoe pas je deze kennis toe?
Dominantie
D-types zijn gericht op resultaten en houden ervan om op te vallen. Ze zijn assertief en zelfverzekerd. Ze willen snelle resultaten en zijn minder geïnteresseerd in de details.
- "Uiteindelijk gaat het erom dat we resultaten boeken."
- "Hoe snel kunnen we dit afmaken?"
- "Ik weet dat ik dit kan."
- "We moeten dit doen voordat iemand anders het doet."
Als je een D-type probeert te overtuigen, focus je dan op de resultaten die ze kunnen bereiken met je product of dienst. Vertel hen wat ze kunnen verwachten en laat hen zien hoe snel ze resultaten kunnen verwachten. Vermijd het gebruik van te veel technische details en jargon.
- "Dit product zal u helpen om sneller resultaten te boeken."
- "Ons team kan dit project binnen een korte tijd afronden."
- "Deze oplossing is eenvoudig te implementeren en biedt snel resultaten."
Invloed
I-types zijn gericht op mensen en houden ervan om de aandacht te trekken. Ze zijn enthousiast en optimistisch. Ze willen graag mensen plezieren en zijn minder geïnteresseerd in regels en procedures.
- "We moeten een teamspirit hebben."
- "Iedereen moet zich hier prettig voelen."
- "Laat me eerst horen wat je denkt."
I-types zijn meer gericht op betrokkenheid en invloed dan op resultaten. Ze houden van sociale interactie en willen graag dat hun stem gehoord wordt. Ze zijn minder geïnteresseerd in het nastreven van resultaten dan in het bouwen van relaties. Als je I-types wilt overtuigen, moet je je boodschap socialer en meer betrokken maken. Betrek ze bij het gesprek en laat ze weten dat je hun mening waardeert. Wees minder gericht op het nastreven van resultaten en meer op het bouwen van een band met hen.
- "Neem contact met ons op en kom erachter hoe we jou kunnen.”
- "Laat ons weten wat je denkt!"
- “Wij denken graag met je mee! Plan hier een gratis consult in.”
Stabiliteit
S-types zijn gericht op samenwerking en houden van stabiliteit. Ze zijn geduldig, conservatief en willen geen veranderingen die hen onveilig zullen maken. Doordat ze van stabiliteit houden, zijn S-types vaak trouwe klanten.
- "We moeten voorzichtig zijn."
- "Laten we dit bespreken voordat we een beslissing nemen."
- "Ik wil geen risico's nemen."*
Doordat S-types gericht zijn op stabiliteit en veiligheid is het dus ook lastig om hen te overtuigen van je product. Wat je product ook is, het zal voor verandering zorgen. Zorg er dus voor dat je ze geruststelt en vertelt hoe jij ervoor zorgt dat de verandering soepel zal verlopen.
- “Meld je aan voor een gratis proefperiode van ons product. Zo kun je kennis maken met alle voordelen zonder dat je meteen een verplichting aangaat.”
- “Lees hier de ervaringen van onze klanten voordat je ons product gaat proberen. Op deze manier weet je zeker dat ons product bij je past.”
- "We begrijpen dat dit een grote verandering is, maar we zullen je stap voor stap begeleiden en er zullen altijd mensen zijn om je te helpen als je vragen hebt."
Consciëntieus
C-types zijn gericht op regels en houden ervan om orde en structuur te handhaven. Ze zijn nauwkeurig, sparen liever dan uit te geven en houden van een strak schema. Ze zijn geïnteresseerd in de details en nemen de tijd om alles te overwegen. Verder zijn ze geduldig en werken graag alleen.
- "We moeten dit goed doen."
- "Laat me eerst de cijfers zien."
- "We moeten de procedure volgen."
Als je iemand wilt overtuigen die consciëntieus is, laat dan zien dat je de regels kent en dat je het belang van orde en structuur inziet. Maak duidelijk dat alles tot in detail klopt en dat je elke keuze goed hebt overwogen. Overtuig hen ervan dat je geduldig en behoedzaam bent. Vermijd snelle beslissingen en beloftes die je niet kunt nakomen.
- “Als je alles wilt weten over ons product, klik dan hier.”
- "Download onze brochure om alles te leren over onze service"
- "Als je vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen."
Conclusie
Tuurlijk, we kunnen nooit met 100% zekerheid zeggen wat iemands persoonlijkheid is zonder dat we diegene kennen. Wat we wel zien, is dat bepaalde kenmerken overheersend aanwezig zijn binnen specifieke beroepen. Zo zullen de meeste mensen in de sales hoog scoren op ‘dominantie’ en/of ‘invloed’. Aan de andere kant zal een accountant waarschijnlijk, die van ons hopelijk wel, hoog scoren op ‘consciëntieusheid’. En met die kennis, kan jij je bezoekers nu nóg beter overtuigen.